דגם הפנאי החשמלי קיה EV6 הוצג בתחילת 2021, משווק בישראל מאז סוף דצמבר 2022. דגם זה זכה הוכתר כ'מכונית השנה האירופאית 2022' ו'אוטו השנה 2023'. EV6 נבחן כאן בגרסת שני מנועים והנעה כפולה, וכעת הגיעה תורה של זו עם מנוע יחיד והנעה אחורית. 
 

הקשר, פרטים

קיה EV6 מוצע כאמור בשתי גרסאות הנעה. לאחת מנוע חשמלי אחורי עם 229 כ"ס והנעה אחורית, לשנייה 2 מנועים המייצרים יחד 325 כ"ס וההנעה כפולה. הסוללה היא 77.4 קוט"ש לטווח של 528 ק"מ בהנעה האחורית, 484 ק"מ בכפולה, והספק הטעינה המהירה 350 קילוואט. 

בסיס הגלגלים ארוך, 290 ס"מ; אורך הרכב 468 ס"מ, רוחבו 188 ס"מ (עוד 1.5 ס"מ בכל ממד בהנעה הכפולה) וגובהו 155 ס"מ. נפח תא המטען 520 ליטרים ובגרסת ההנעה האחורית נפח חלל האחסון מלפנים 52 ליטרים והמשקל העצמי 1985 ק"ג. 

קיה EV6 מידות
צילום: אלי שאולי

במפרט הבטיחות: בלימה אוטונומית, תיקון סטייה, ניטור אקטיבי של שטחים מתים, בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת למניעת תאונה בצומת. 

גרסת המנוע היחיד אותה קיבלנו למבחן מוצעת רק ברמת האבזור 'פרימיום', מחירה 249,000 שקלים ובמפרט: תאורת לד, חישוקי "19, גג זכוכית, מפתח חכם, צג מרכזי "12.3, לוח מחוונים מוקרנים "12.3, בקרת אקלים דו-אזורית עם פתחי מיזוג מאחור, תפעול חשמלי למושב הנהג, ריפוד משולב עור. להשוואה, גרסת ההנעה הכפולה עולה 299,000 שקלים ומפרט האבזור היחיד שלה, 'GT ליין', עשיר יותר.

קיה EV6
צילום: אלי שאולי
 

עיצוב, נראות

עם הצגתו, הביא EV6 מופע עיצוב חדש וראשון מסוגו בקיה, וזה מצא ביטוי בהמשך גם בספורטאז' החדש. הפרופורציות מעט ייחודיות מכיוון שהחרטום קצר ביחס לגוף. העיצוב ספורטיבי, עם קורה אחורית משופעת ואחוריים מודגשים הכוללים קו תאורה מורם לרוחב כל הרכב, אך הוא אינו נראה "קל". לרכב גם פסי לד ייחודיים ותאורת קרבה מקורית.

קיה EV6 חלק אחורי
צילום: אלי שאולי
 

פנים הרכב

עיצוב סביבת הנהג עדכני מאוד, מבוסס על צג מרכזי ולוח מחוונים מוקרנים ("12.3 כל-אחד) המשולבים לכדי יחידה אחת. מתחת לצג מערך שליטה עם קיצורי דרך פיזיים שיכולים לשמש את בקרת האקלים. הרעיון מוצלח אבל לא תמיד פועל היטב, כאשר בזמן שימוש בחוגת עוצמת השמע (שדורשת יותר מדי סיבובים) עלולות נגיעות מקריות בלוח לגרום לשינויים לא רצויים בבקרת האקלים; מפריע ודורש זמן לטיפול. התצוגה בצג המרכזי אינה מזמינה במיוחד, אך התפעול ברור, גם אם לעיתים דורש יותר מדי לחיצות. איכות החומרים בסביבת הנהג אינה מרשימה מכיוון שחלקים רבים נוקשים מדי. דיפון הדלתות טוב יותר, אך ריפוד המושבים המשולב עור אינו מזמין. 

בקונסולה שבין המושבים בורר הילוכים במבנה חוגה כמו בדגמים אחרים של קיה, והוא נוח לתפעול. על ההגה לחצן השולט במצבי הניהוג, אולי כדי לסמל כי לדגם זה גם מרכיבים ספורטיביים. מאחוריו פקדים השולטים במספר מצבי בלימה רגנרטיבית באופן יעיל. תפעול בלם החניה המוסתר לא ברור ואינו נוח. 

קיה EV6 סביבת נהג
צילום: אלי שאולי

תנוחת הנהיגה אינה מושלמת בכל הקשור ליחסי הנהג עם ההגה והדוושות; סביבת הנהג מכתיבה ישיבה גבוהה יחסית, והתחושה היא שהראש קרוב מדי לתקרה. מושב הנהג, שתפעולו חשמלי, אינו מתעלה בנוחות הישיבה למרות שיש לו שליטה בהקשחת המסעד.

המרחב מאחור טוב מאוד, מרווחי הרגליים גדולים ביותר, אך מרווחי הראש מרשימים פחות, בייחוד כאשר מסעד הגב זקוף. תא המטען אינו עמוק, אך הוא ארוך שטחו גדול, הנפח נכבד (520 ל') והוא שימושי למדי. 

קיה EV6 משובים אחוריים
צילום: קיה
 

מנוע, ביצועים

בגרסה זו מייצר המנוע החשמלי 229 כ"ס ו-35.7 קג"מ, ההנעה אחורית, משך ההאצה ל-100 קמ"ש 7.3 שניות והמהירות המרבית 188 קמ"ש. התאוצות אינן מהסוג האלים/ממכר/מופרך אך הביצועים טובים – הרכב מאיץ היטב, צובר מהירות גם בעומס של עליות ממושכות, עוקף בקלות גם בתנאים מכבידים. המנוע שקט לחלוטין, אך לעיתים נשמעת פעולתו של מערך קירור הסוללה. 

הטווח הרשמי של גרסה זו 528 ק"מ, אך עם התנעה ו-100% בסוללה עתודת הטווח הייתה 380 ק"מ. נהיגה בקצב התנועה בכבישים מהירים הביאה לצריכה נאה של 5.1 ק"מ/קוט"ש, לטווח של 400 ק"מ. כאשר שולבו בתוואי קטעים מאמצים לא-ארוכים, הצריכה ירדה ל-4.8 ק"מ/קוט"ש והטווח הצטמצם ל-370 ק"מ. במהלך הטעינות, נרשם קצב טוב גם כאשר הסוללה הייתה כמעט מלאה. לכיסוי שקע הטעינה פתיחה נאה אך הוא נראה מעט שברירי.

קיה EV6 טעינה וסוללה
צילום: אלי שאולי
 

נוחות, התנהגות

בתנועה עירונית ועל שיבושים קטנים, נוחות הנסיעה טובה. עם זאת, כאשר הרכב פוגש בשיבושים בינוניים וגדולים הוא מטפל בהם טוב פחות בעיקר בגלל שפעולת הבולמים אינה מרוסנת מספיק והרכב זז מדי, מפגין שהוא "עסוק", ויש לכך ביטוי גם בכבישים מחוץ לעיר, בעיקר על כביש גלי; היינו שמחים בבולמים עם שיכוך החזרה נשלט יתר לריסון תנועת מרכב. רעשי הכביש והרוח נשמעים אבל לא מדי. 

בשבילים הרכב אינו מאוד נוח על בורות ופגמים בולטים, דבר המורגש בעיקר מאחור, אבל התוצאה הכוללת סבירה. 

ההיגוי במצב רגיל קל, אינו מדויק במרכז, המעבר מהשטח המת להפניית גלגלים אינו ברור, וכתוצאה מכך היציבות הכיוונית נפגמת; מעבר למצב 'ספורט' משפר את פני הדברים. ההנעה האחורית והמומנט הרב מוצאים ביטוי בנהיגה בפניות, ועם לחיצה של ממש על המצערת ייווצר היגוי-יתר שיהיה בהחלט חביב – כל עוד יודעים מה עושים; המהדרין ימצאו בגרסה זו של EV6 שותפה לדבר הנאה בזכות ההנעה. ביצועי מערכת הבלימה טובים ברגיל, אבל עם בלימה חזקה, פעולת הדוושה אינה הדרגתית וקשה לדייק עמה בעומס בלימה כבד.

קיה EV6 נוחות והתנהגות
צילום: אלי שאולי
 

סיכום, תמורה

קיה EV6 בגרסת ההנעה האחורית הוא רכב פנאי חשמלי שנראה מצוין, גם סביבת הנהג שלו, האבזור נכבד, המרחב מאחור משובח, הביצועים טובים – והטווח בהחלט נאה. מנגד, איכות החומרים אינה מתעלה, נוחות המושב ונוחות הנסיעה בינוניות.

והוא עולה 249,000 שקלים – 50,000 שקלים פחות מגרסת ההנעה הכפולה שאבזורה עשיר יותר, הביצועים וגם הנוחות טובים יותר והטווח קטן יותר (ב-50 ק"מ לערך). 

מחיר זה לרכב פנאי חשמלי בהספק וטווח כאלה מעט גבוה יחסית גם כיום, לאחר התייקרויות של דגמים מתחרים רבים, בייחוד על רקע התמחור העכשווי של טסלה מודל Y.

קיה EV6 סיכום מבחן דרכים הנעה אחורית
צילום: אלי שאולי